Ház körüli teendők és a gyerekek
2020. június 12. írta: velocigiraffe

Ház körüli teendők és a gyerekek

Ingyenesen letölthető házimunka-tervezővel!

ht.png

Gyermekünk fejlődésére és családunk légkörére egyaránt pozitív hatással lehet, ha sikeresen beépítjük mindennapjainkba a ház körüli teendőket. Részletesen írtunk már korábban az előnyökről, a jutalmazási és büntetési módszerekről. Ezúttal a rutin kialakítását szeretnénk konkrét tippekkel segíteni.

A következőkben ismertetjük az ingyenesen letölthető házimunka-tervező részeit, majd bemutatunk három kitöltési variációt. A tervezés elengedhetetlen része a személyre szabottság, ezért az alábbiak az ötletelés, a kivitelezés megkönnyítésére szolgálnak.

 

A tervező részei

Táblázat

A tervező legfontosabb eleme a táblázat, amiben napokra lebontva felsoroljuk a feladatokat. Az első oszlop szabadon felhasználható. Ha több személy feladatai egy plakáton szerepelnek, ide írhatjuk a neveiket, de akár egy órarendhez hasonlóan időpontok is kerülhetnek erre a helyre.

A kitöltést segíti a tervező hátoldalán szereplő életkori ajánlással kiegészített feladatlista. A tevékenységeket érdemes kibővíteni, saját életkörülményeinkre és gyermekünkre szabni. (Például egy panellakással vagy egy kertes házzal nagyban eltérő feladatok járhatnak.)

 A kiválasztás szempontjából fontos tényezőkről itt írtunk bővebben.

Nap

Az “Egy napom” fantázianévre hallgató elem segítségével kördiagram-szerűen megjeleníthetjük, hogy néz ki gyermekünk egy átlagos napja. Ez hozzájárulhat ahhoz, hogy reális elvárásokat támasszunk vele szemben. Ha például hétköznap délutánként különórákra jár, akkor célszerűbb hétvégére betervezni a több időt és energiát igénylő feladatait.

forras_http_www_ksh_hu_docs_hun_xftp_idoszaki_idomerleg_idomerleg0910_pdf.png

Monitor

Eredeti elképzelésünk szerint ide kerülhet a család közösen megfogalmazott szerződése. Írhatunk egy rövid mondatot, amivel egyetértésüket fejezik ki a családi kupaktanács résztvevői, vagy csak a dátumot és aláírásaikat tüntetik fel.

A szerződés szentesít egy megállapodást két fél között. Ezáltal válik hivatalossá egy alku, melyben mindkét fél vállal bizonyos feltételeket. Fontos, hogy mindkét fél, azaz a szülő(k) és a gyerek(ek) elfogadják a megállapodás minden részét, s úgy gondolják az egyes pontokról, hogy azokat tartani képesek.

A szerződés másrészről az esetleges családi feszültségek vagy viták feloldását is segítheti, mivel ez egy olyan stabil pont, amire folyamatosan vissza tudunk utalni. Az így rögzített információk fennmaradnak, s nem hivatkozhat egyik fél sem arra, hogy ő másként emlékszik a megállapodás egy-egy pontjára.

 

Célkövető csillagok és a Hold

A táblázatban található célkövetőt egy űrhajó testesíti meg. Egy asztronauta rengeteg energiát és időt fektet abba, hogy elérje végső célját -- meghódítsa a Holdat. Fontos, hogy gyermekünk is kitartó legyen a hosszútávú célok elérése terén, így érdemes kijelölni egy nagyobb célt, jutalmat, ami segíti őt abban, hogy megőrizze motiváltságát. A csillagokra tekinthetünk egy-egy hétként vagy feladatként, a holdra pedig felírhatjuk vagy -rajzolhatjuk a nagyobb célt.

Akkor tud igazán motiválóan hatni a cél, ha az a gyermek számára valóban fontos. Épp ezért ajánlott bevonni őt a kiválasztás folyamatába is. A jutalom lehet akár egy tárgy (pl. videojáték), akár egy közös élmény (pl. állatkert).

A tervezési fázisban érdemes időt szánni a jutalmazási és büntetési rendszer megalkotására is. A gondolkodást nagyban segítheti korábbi cikkünk a jutalmazásról, illetve a büntetésről.

Zászló

A zászlóra egy mottó kerülhet. A mottó egy olyan rövid jelmondat, ami összefoglalja egy személy (vagy az egész család) nézőpontját, gondolkodásmódját a házimunkával kapcsolatban. Példák:

“Az a boldogság titka, ha azt tesszük, amit szeretünk, és megtanuljuk szeretni azt, amit meg kell tennünk.” (Dexter Jager)

“Amit a cél elérésével kapunk közel sem olyan fontos, mint amivé válunk, amíg azt elérjük.” (Zig Ziglar)

“Ha sikeres akarsz lenni, ne támaszkodj másokra olyan dolgokban, amiket te is meg tudsz tenni.” (Sasha Azevedo)

Egy már meglévő idézet kiválasztása vagy egy frappáns sor közös megalkotása hasznos, mert:

  • szórakoztató és kreatív családi időtöltést jelenthet

  • lehetőséget nyújt a családtagok gondolatainak megosztására a témában

  • egy jól megválasztott gondolat motiválhat, ha fogytán a lelkesedésünk.

 

Kitöltési lehetőségek

Variáció I.

Két gyerek feladatai egy tervezőn.

01.jpg

Ez a család két szülőből és két gyerekből áll. Zoé egy 6 éves kislány, Barni egy 12 éves kiskamasz.

A táblázatot a szülők kettéosztották, így egy tervezőn szerepelnek Zoé és Barni feladatai. Zoé még nem tud olvasni, ezért teendőit lerajzolta. A kislány szerdán zoknit párosít, szombaton kertészkedik. Barni szombatonként füvet nyír és felsepri az udvart. A gyerekek közös tevékenysége a vasárnapi asztal megterítése és lepakolása. Habár a kislány kettő önálló feladatot vállalt, azok könnyebbek és gyorsabban elvégezhetőbbek, mint a fűnyírás. Ez utóbbi fizikailag megterhelőbb és időigényesebb.

A testvérek közösen kitűzött célja a június végi egész napos strandolás. A célkövetőn egy kiszínezett csillag egy elvégzett feladatot jelöl. A pirosak Zoéhoz, a zöldek Barnihoz tartoznak. A kék csillagok a közös feladatok.

A család tagjai aláírásukkal is kifejezték egyetértésüket. A gyerekek a strandolásért vállalták, hogy elvégzik az általuk kiválasztott házimunkát, a szülők pedig elfogadták a kitűzött cél teljesítését.

A közös feladat és célkitűzés előnyei:

  • együttműködés erősítése,

  • kommunikációs készség fejlesztése,

  • felelősségvállalás egyéni és családi szinten.

Variáció II.

Egy gyerek feladatai a tervezőn.

02.jpg

Ebben a családban egy gyerek van: Fanni, 10 éves.

 A tervezőn Fanni iskola utáni tevékenységei szerepelnek. Hétfőn délután zongoraórája van, szerdán pedig balettozni jár. Fanni házimunkát ezért kedden, csütörtökön és vasárnap végez. A lány feladatait a plakáton házzal jelölte; kedden és csütörtökön vacsora után elmosogat. Mivel hétvégén jobban ráér, a vasárnapi ebédet követően felsöpör, majd felmos a konyhában és az ebédlőben.

A Napot Fanniék diagramként használták, és arányosan ábrázolták, az egyes elfoglaltságokkal hány órát tölt a kislány. A képernyőn látható a diagramhoz tartozó jelmagyarázat: Fanni nyolc órát alszik, és ugyanennyi időt tölt az iskolában, három órán át házi feladatot ír és tanul, így marad három szabadon felhasználható órája a huszonnégyből.

Egy nap két órát tölt különórával vagy házimunkával. Szülei ezt azért alakították így, mert törekedtek arra, hogy lányukat ne terheljék túl.

Fanni álma, hogy egy nyuszi gazdája legyen, ezért a célkövető végére egy kisállatot rajzolt. Egy csillag egy hetet jelöl, így fél év alatt teljesülhet be a gyermek vágya. Fanniék abban állapodtak meg, hogy a lány hat hónapi kitartó munkával bizonyíthatja felelősségtudatát. Szülei így meggyőződhetnek róla, hogy gyermekük felkészült és képes lehet gondoskodni egy házi kedvencről.

 Variáció III.

A család minden tagjának feladatai egy tervezőn.

03.jpg

A család anyából, apából és egy fiúgyermekből áll. Marci tizenhárom éves.

A családtagok abban egyeztek meg, hogy délutáni feladataikat egy közös tervezőn vezetik. A szülők a példamutatáson túl azért döntöttek e mellett, mert így kamasz fiuk könnyebben motiválható a házimunkára.

A család minden tagja heti három feladatot vállalt. Marci szerdánként oktatásra viszi a kutyáját, szombaton mos és vasárnap megteríti az asztalt. Anyu minden hétfőn bevásárol, szombaton kivasalja a fia által kimosott ruhákat, másnap pedig elkészíti az ebédet. Apu szerdánként leviszi a szemetet, pénteken lemossa a család autóját, és a vasárnapi ebéd után elmosogat. 

Habár a család minden tagjának feladatai szerepelnek a poszteren, a célkövető csak Marcira vonatkozik. Ennek oka, hogy a tervezés legfőbb célja: a gyermek rendszeresen kivegye részét az otthoni teendőkből. (Ideális esetben a szülők jutalma az elégedettség, amit az elvégzett munka után éreznek.) Marci és a szülei abban állapodtak meg, hogy vasárnaponként családi kupaktanácsot tartanak. Ennek keretein belül áttekintik az előző hetet. Amennyiben Marci elvégezte a feladatokat, ezer forintot kap. Szülei a pénzügyi tudatosság jegyében rábízzák, hogy mire költi a jutalmat. Marci egyébként a pénzből egy gördeszkát szeretne vásárolni, ezért spórol.

A tervező és a hozzá tartozó feladatlista letölthető INNEN!

(Kép és szöveg: Szennai Martin & Vörös Eszter)

süti beállítások módosítása