Arról már szóltunk korábbi cikkünkben, milyen rövid és hosszú távú előnyök származnak abból, ha gyermekeinket bevonjuk a ház körüli teendőkbe. Ezúttal ahhoz szeretnénk segítséget nyújtani, hogyan tudjuk leghatékonyabban megszervezni és kivitelezni a gyerekek felelősségének növelését a mindennapokban.
A kezdetek
A siker érdekében kulcsfontosságú nagy hangsúlyt fektetni az előkészületekre. Hatékony módszer lehet például a családi kupaktanács.
A családi kupaktanács abban tér el a hétköznapi beszélgetéstől, hogy:
- általában tervezett (közösen egyeztetett időpontban),
- szabályok mentén zajlik (pl. mindenki megoszthatja véleményét),
- egy fontos közös cél (pl. döntés, megállapodás) eléréséért,
- az együtt élő család minden tagja részt vesz benne.
Fontos: higgadt, őszinte, együttműködésre és a probléma megoldására törekvő légkör jellemzi!
- Időt kell szánnunk arra, hogy beszélgessünk az elvégzendő feladatokról, majd közösen felosszuk azokat. A hatékonysághoz érdemes magunkra koordinátorokként tekinteni, akik a folyamat során partnerként kezelik gyermeküket. Próbáljunk kompromisszumképesek, s egyben igazságosak lenni! (Ez különösen fontos több gyerek esetében.)
- A gyerekeket nemcsak a tevékenységek, hanem az időpont kiválasztásába is hasznos lehet bevonni. Kerüljük az önkényes időpont-megválasztást! Ha például ráripakodunk a barátjával telefonáló gyerekünkre, hogy most azonnal takarítson ki, az csak konfliktushoz fog vezetni.
- Célszerű a feladatok ellátására kitűzött időpontokat hosszútávon fixálni. Sokkal hamarabb válhat a hétköznapok szerves részéve a házimunka, hogyha általában ugyanabban az időintervallumban végzik el. Az így kialakuló rendszer sok feszültségtől és konfliktustól óvhatja meg a család tagjait.
- Szóbeli megállapodásainkat ültessük át kézzel fogható formátumba! Ehhez érdemes egy órarendszerű plakátot készíteni a vállalt feladatokkal. Ez illeszkedjen a saját igényeinkhez: lehet heti vagy havi felosztású, tartalmazhatja több gyerek teendőit stb.
- A végeredményt helyezzük mindenki számára jól látható helyre (pl. hűtőszekrényre)!
A gondos tervezés ellenére is szükségünk lesz egy nagy adag türelemre (pl. a kibúvók keresésének vagy a testvérek veszekedésének idejére). A családi kupaktanácsok és a tesztidőszakok hozzájárulhatnak a folyamat kevésbé kellemes részeinek könnyebb átvészeléséhez.
A feladatokról
A feladatok kiválasztásakor elsődleges szempontot jelenthet a gyermekek életkora.
A képre kattintva elérhető a kibővített táblázat, amihez összesen húsz szakirodalmat vettünk alapul.
Érdemes különbséget tenni még a következő szempontok szerint:
- Belefektetett idő és energia. Míg vasárnapi ebéd után akár 25 percig is mosogathatunk, addig 5 perc alatt felsöpörhetünk. Több gyerek esetén kiemelten fontos, hogy nagyjából egyforma mennyiségű és minőségű munkát kapjanak.
- Gyakoriság – napi, heti, havi feladatok. Pl. míg a fűnyírásra elég néhány hetente sort keríteni, a szemetest akár heti több alkalommal is szükséges kiüríteni.
- A gyermek elfoglaltságai – hétköznap vs. hétvége. A programokkal teli és a kevésbé sűrű napok között hasznos különbséget tenni. A megterhelő iskolai elfoglaltságok idejére érdemes sokkal kevesebb feladatot kiszabni, mint a hétvégékre vagy a szünidőre.
- Szeretem és nemszeretem feladatok. Az örömmel vállalt és a kevésbé kedvelt tevékenységek egyaránt fontosak, hiszen a felnőtt életnek egyaránt részét képezik. Ezért a teendők felosztása során helyezzünk hangsúlyt mindkét feladattípusra!
Tipp: Könnyebbé tehetjük a nem kedvelt feladatok elfogadását, ha választási lehetőséget biztosítunk. Például ha gyermekünk nem szereti sem a porszívózást, sem a felmosást, akkor választás elé állíthatjuk.
Ugyanakkor az ideális feladatok megtalálásához elengedhetetlen figyelembe venni gyermekünk egyéni jellemzőit is.
- Nem várható el a gyermektől, hogy egyik napról a másikra segítőkésszé váljon. Tudatosítanunk kell magunkban, hogy ez egy folyamat. Épp ezért érdemes a korának megfelelő mértékben, fokozatosan növelni szabadságának és felelősségének mértékét.
- Érdemes néhány közösen végezhető feladatot is kijelölni. A közös munka lehetőséget kínál arra, hogy jobban megismerjük egymást, megtanuljunk együtt dolgozni és szorosabbra fűzzük érzelmi viszonyunkat.
- Tekinthetünk a házimunkára a családot összekovácsoló tevékenységként, de fontos, hogy azon kívül is legyenek közös programok, melyek teret adnak kikapcsolódásnak, komoly(abb) szülő-gyerek beszélgetéseknek.
- A gyerekeknek a tanulás és a munka mellett játékra, kikapcsolódásra is szükségük van.
Tippek a hétköznapokra
Érdemes szem előtt tartani, hogy nem csak a gyermeken múlik a házimunka megszervezésének sikeressége. Nézzük, szülőként te hogyan járulhatsz hozzá!
- Igyekezz mindig egyértelműen meghatározni a feladatot!
A kisebb gyerekeknek konkrét példákra van szükségük. Nem elég annyit mondani, hogy „Szeretném, ha rendesen elmosogatnál”. El kell magyaráznunk, hogy a „rendesen” alatt mire is gondolunk, és indokolnunk kell válaszunkat. Például: „Szeretném, ha elöblítenéd az evőeszközöket, mert különben koszosak maradnak és nem tudjuk őket használni.” Kérésünk az ok megmagyarázásával könnyebben elfogadhatóvá válik.
- Győződj meg arról, hogy gyermeked ismeri az adott munka fortélyait! Ennek érdekében érdemes először vele együtt elvégezni a feladatot.
- Segíts a munka megtervezésében, ajánld fel akár a fizikai segítségedet is, ha szükségesnek látod! Tudatosítsd gyermekedben, hogy te csak segítesz és idővel egyedül kell megbirkóznia a feladattal. Alkalmazhatsz tesztidőszakot is.
- Igyekezz elkerülni a túlóvást! Természetes, hogy félted gyermeked, és szeretnéd megóvni őt az esetleges kudarcoktól. Ugyanakkor bíznod kell benne, hogy egyedül is képes bizonyos feladatokat ellátni. Ezáltal segíthetsz neki nagyobb önbizalomra és önállóságra szert tenni.
- A gyermek dolga akkor mindig az ő dolga legyen! Akkor is, ha könnyebb megcsinálni helyette, vagy ha elmulasztotta elvégezni.
- Érdemes biztosítani gyermekedet arról, hogy bármikor fordulhat hozzád segítségért.
A rendszer gördülékeny működéséhez elengedhetetlen az elvégzett munkát követő dicséret. Hogyan érdemes a büntetéssel bánnunk? A cikksorozatunk harmadik részében kiderül.
Felhasznált irodalom:
Philadelphia Child Guidance Center: Szülők könyve. Vezérfonal a neveléshez a születéstől a késő kamaszkorig. (ford. Kührner Vera és Szeredás Lőrinc) Kulturtrade Kiadó Kft, 1996. Budapest.
A táblázathoz felhasznált irodalom:
https://www.parenting.com, https://www.flandersfamily.info/web/, http://www.rainbowpeds.net/, https://www.familyeducation.com, https://thesoccermomblog.com/, https://www.verywellfamily.com, www.healthychildren.org, https://www.psychologytoday.com, https://www.mamanatural.com, https://www.thespruce.com, https://sg.theasianparent.com, https://www.rewardcharts4kids.com, https://www.homeschool-your-boys.com, https://morningchores.com, https://amindfullmom.com, https://www.focusonthefamily.com, http://www.familylife.com
(Fotó és szöveg: Szennai Martin & Vörös Eszter)